Perkhidmatan
kereta api di Negeri Sabah bermula sejak zaman British North Borneo Chartered
Company Limited. Pembinaan landasan kereta api Sabah yang pertama adalah pada
tahun 1896 dan telah siap pada tahun 1900 sejauh 32 kilometer menghubungkan bandar
Weston dan Beaufort. Pada 1 Ogos 1914, Jabatan Keretapi Negeri Sabah (Jabatan)
ditubuhkan dengan rasminya melalui Ordinan North Borneo Chapter 116 (dikenali
sebagai North Borneo Railway). Perkhidmatan kereta api pada masa itu
adalah bertujuan untuk membantu industri getah dan tembakau yang ditanam di
daerah pedalaman seperti Melalap, Tenom dan Beaufort. Namun demikian pada masa
kini panjang landasan kereta api adalah sejauh 134 kilometer yang menghubungi
Tanjung Aru ke Tenom. Selain kemudahan kereta api, kawasan ini juga mempunyai
rangkaian jalan raya yang baik.
Sungguhpun
begitu, kemudahan perkhidmatan kereta api ini masih amat diperlukan
terutama di kawasan pedalaman yang tidak mempunyai infrastruktur jalan raya seperti
Saliwangan Baru, Halogilat, Rayoh dan Pangi yang dianggarkan mempunyai penduduk
seramai lebih kurang 1,500 orang.
Berikut adalah senarai nama-nama stesen dan
perhentian yang pernah wujud dalam perkhidmatan keretapi Sabah (JKNS).
DKB
|
A.
Laluan Docks ke Beaufort
|
|
0
|
Docks
|
|
Tanjung
Lipat
|
||
Jesselton
|
(kemudian
di kenali sebagai Kota Kinabalu)
|
|
Pht
Karamunsing
|
||
Pht
R.C. Mission
|
||
Pht
Victoria Barrack
|
||
Stesen
Sekretariat
|
(juga
dikenali sebagai Stesen Sembulan)
|
|
Terminal
Muatan Tanjung Aru
|
||
4
|
Tanjung
Aru
|
|
Pht
Batu 6
|
||
8
|
Putatan
|
|
Maruntum
|
||
Pht
Batu 10
|
||
12
|
Pht
Lok Kawi
|
|
Pht
Batu 11
|
||
Pht
Batu 12
|
||
14
|
Kinarut
|
|
Pht
Batu 14
|
||
Pht
Batu 15
|
||
16
|
Kinarut
Establisment
|
|
Pht
Limauan
|
||
19
|
Kawang
|
|
Pht
Pottery
|
(Batu
20)
|
|
Pht
Pengalat
|
||
23
|
Pht
Pengalat Besar
|
|
Pht
Batu 22
|
||
26
|
Papar
|
|
Pht
Andus
|
(Batu
27)
|
|
Pht
Benoni
|
(Batu
28)
|
|
35
|
Kimanis
|
|
38
|
Pht
Mandahan
|
|
42
|
Bongawan
|
|
Pht
Sungei Damit
|
||
47
|
Pht
Bandau
|
|
49
|
Membakut
|
|
Pht
Mawao
|
(Batu
46)
|
|
Pht
Batu 48
|
||
55
|
Lumat
|
|
57
|
Pht
Klias
|
|
Pht
Klias Baru
|
||
Pht
Woodford
|
||
61
|
Beaufort
|
|
B.
Laluan Beaufort ke Melalap
|
||
0
|
Beaufort
|
|
1
|
Pht
Beaufort Establishment
|
|
2
|
Pht
Jimpangah
|
|
Log
Point
|
||
5
|
Pht
Deuntzer
|
(Batu
60)
|
7
|
Pht
Montenior
|
(Batu
61)
|
9
|
Pht
Grand Parade
|
(Batu
62)
|
11
|
Pht
Saliwangan Lama
|
|
Saliwangan
Baru
|
||
Parang
Besar
|
||
Pht
Kipogo
|
||
13
|
Halogilat
|
|
Pht
Batu 70
|
||
18
|
Rayoh
|
|
Pht
Batu 75
|
||
Pht
Batu 78
|
||
Pht
Kelandos
|
||
24
|
Pangi
|
(dahulu
Bangie)
|
Pht
Motolob
|
||
Pht
Pangi Seberang
|
||
Pht
Masisilau
|
||
Pht
Kampung Rayoh
|
||
30
|
Pht
Tenom Lama
|
|
31
|
Tenom
|
|
C.
Laluan Tenom ke Melalap
|
(Laluan
ke Melalap telah ditutup pada tahun 1970)
|
|
0
|
Tenom
|
|
1
|
Pht
Uloi
|
|
2
|
Pht
Nonoyan
|
|
4
|
Simpangan
|
|
5
|
Pht
Tuan
|
|
6
|
Pht
Lagut
|
|
7
|
Pht
Pidulan
|
|
9
|
Melalap
|
|
D.
Laluan Beaufot ke Weston
|
(Laluan
ini telah ditutup pada tahun 1963)
|
|
0
|
Beaufort
|
|
1
|
Pht
Beaufort South
|
|
5
|
Pht
Padas Valley
|
|
6
|
Pht
Api-Api
|
|
7
|
Lumadan
|
|
9
|
Bukau
|
|
10
|
Pht
Tunah Valley
|
(juga
dikenali Kampung Maraba)
|
13
|
Pht
Annuman
|
|
15
|
Lingkungan
|
|
18
|
Weston
|
* DKB - Jarak dalam kiraan batu.
Di bawah ini pula adalah jarak dalam kiraan kilometer.
Direktori Stesen Jabatan Keretapi Negeri Sabah
Peta Jabatan Keretapi Kegeri Sabah Tahun 2050 (perancangan)
No comments:
Post a Comment