Keretapi Sabah




Perkhidmatan kereta api di Negeri Sabah bermula sejak zaman British North Borneo Chartered Company Limited. Pembinaan landasan kereta api Sabah yang pertama adalah pada tahun 1896 dan telah siap pada tahun 1900 sejauh 32 kilometer menghubungkan bandar Weston dan Beaufort. Pada 1 Ogos 1914, Jabatan Keretapi Negeri Sabah (Jabatan) ditubuhkan dengan rasminya melalui Ordinan North Borneo Chapter 116 (dikenali sebagai North Borneo Railway). Perkhidmatan kereta api pada masa itu adalah bertujuan untuk membantu industri getah dan tembakau yang ditanam di daerah pedalaman seperti Melalap, Tenom dan Beaufort. Namun demikian pada masa kini panjang landasan kereta api adalah sejauh 134 kilometer yang menghubungi Tanjung Aru ke Tenom. Selain kemudahan kereta api, kawasan ini juga mempunyai rangkaian jalan raya yang baik.

Sungguhpun begitu, kemudahan perkhidmatan kereta api ini masih amat diperlukan terutama di kawasan pedalaman yang tidak mempunyai infrastruktur jalan raya seperti Saliwangan Baru, Halogilat, Rayoh dan Pangi yang dianggarkan mempunyai penduduk seramai lebih kurang 1,500 orang.

Berikut adalah senarai nama-nama stesen dan perhentian yang pernah wujud dalam perkhidmatan keretapi Sabah (JKNS).

DKB
A. Laluan Docks ke Beaufort
0
Docks


Tanjung Lipat


Jesselton
(kemudian di kenali sebagai Kota Kinabalu)

Pht Karamunsing


Pht R.C. Mission


Pht Victoria Barrack


Stesen Sekretariat
(juga dikenali sebagai Stesen Sembulan)

Terminal Muatan Tanjung Aru

4
Tanjung Aru


Pht Batu 6

8
Putatan


Maruntum


Pht Batu 10

12
Pht Lok Kawi


Pht Batu 11


Pht Batu 12

14
Kinarut


Pht Batu 14


Pht Batu 15

16
Kinarut Establisment


Pht Limauan

19
Kawang


Pht Pottery
(Batu 20)

Pht Pengalat

23
Pht Pengalat Besar


Pht Batu 22

26
Papar


Pht Andus
(Batu 27)

Pht Benoni
(Batu 28)
35
Kimanis

38
Pht Mandahan

42
Bongawan


Pht Sungei Damit

47
Pht Bandau

49
Membakut


Pht Mawao
(Batu 46)

Pht Batu 48

55
Lumat

57
Pht Klias


Pht Klias Baru


Pht Woodford

61
Beaufort





B. Laluan Beaufort ke Melalap
0
Beaufort

1
Pht Beaufort Establishment

2
Pht Jimpangah


Log Point

5
Pht Deuntzer
(Batu 60)
7
Pht Montenior
(Batu 61)
9
Pht Grand Parade
(Batu 62)
11
Pht Saliwangan Lama


Saliwangan Baru


Parang Besar


Pht Kipogo

13
Halogilat


Pht Batu 70

18
Rayoh


Pht Batu 75


Pht Batu 78


Pht Kelandos

24
Pangi
(dahulu Bangie)

Pht Motolob


Pht Pangi Seberang


Pht Masisilau


Pht Kampung Rayoh

30
Pht Tenom Lama

31
Tenom





C. Laluan Tenom ke Melalap
(Laluan ke Melalap telah ditutup pada tahun 1970)
0
Tenom

1
Pht Uloi

2
Pht Nonoyan

4
Simpangan

5
Pht Tuan

6
Pht Lagut

7
Pht Pidulan

9
Melalap





D. Laluan Beaufot ke Weston
(Laluan ini telah ditutup pada tahun 1963)
0
Beaufort

1
Pht Beaufort South

5
Pht Padas Valley

6
Pht Api-Api

7
Lumadan

9
Bukau

10
Pht Tunah Valley
(juga dikenali Kampung Maraba)
13
Pht Annuman

15
Lingkungan

18
Weston

  * DKB - Jarak dalam kiraan batu.

Di bawah ini pula adalah jarak dalam kiraan kilometer.
Direktori Stesen Jabatan Keretapi Negeri Sabah
Peta Jabatan Keretapi Kegeri Sabah Tahun 2050 (perancangan)

No comments:

Post a Comment